Tout près, la difficile quête d’images d’Artemis
Dernière mise à jour : 4 août
Photographier une fusée à partir d’un équipement sur le Pas de tir est une chose. Retirer ses appareils à photo du même endroit en est une autre. Surtout pour le lancement d’une fusée comme Artemis. Reportage avant et après le lancement.
L'article de Dan Steiner, rédacteur en chef adjoint du Journal du Jura, paru le 18 novembre 2022 et me concernant.
[Cape Caneveral, November 20, 2023] – D’ordinaire, lors d’autres décollages, nous avons l’habitude de poser nos objectifs sur trépied tout autour de l’engin spatial, en principe, à un endroit précis, souvent en face de l’engin spatial. Cette pose se fait généralement une dizaine d’heures avant le décollage, parfois moins. Puis, nous allons récupérer notre matériel.
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Piles à plat
Mais cette fois-ci, l’affaire a pris une tout autre dimension. L’enjeu était si important, qu’on a pu poser notre matériel deux jours avant le lancement, ce qui a créé des soucis énergétiques. Nos accus allaient-ils tenir pour ce laps de temps ? Pour me prémunir de ce problème, j’ai chargé les piles de mon boîtier Canon EOS 5D Mark III, jusqu’au dernier moment. En ce qui concerne le capteur-son (Miops-Trigger), j’ai fait pareil en installant une nouvelle pile. J’avais des doutes et je n’étais pas le seul, raison pour laquelle la NASA a donné la possibilité à ceux qui le désiraient de retourner sur le Pas de tir. Or, comme je fais partie du contingent des photographes étrangers, je n’ai pas eu le temps de m’organiser pour me rendre à temps au rendez-vous fixé, étant donné qu’il m’aurait fallu demander une escorte spéciale pour m’y amener. Cela veut dire que mes collègues américains ont pu s’y rendre à leur guise, du fait qu’ils peuvent se déplacer sur le site de presse (en face du VAB), avec leur propre voiture.
On s’accoutume
Cette façon de procéder pour les journalistes étrangers (même pour les Canadiens) n’est pas une initiative de la NASA elle-même, mais du gouvernement américain. Depuis quinze ans que nous, journalistes étrangers, sommes mis à part, nous nous sommes accoutumés à cette consigne. Je veux dire par là que, si j’avais eu la même liberté que les reporters américains, je n’aurais pas loupé le bus des étrangers pour m’amener sur le site de presse, puis un autre bus, sur le Pas de tir.
Bon, d’accord, avec des « si » et des « là », on ne refait pas le monde. Dès lors, je me suis fié à la providence pour que les piles de mon boîtier tiennent le coup. Or, elles n’ont pas tenu le coup ! Lorsque je suis arrivé sur le Pas de tir un jour plus tard, mon appareil était… à plat ! Tout simplement. Inutile de préciser que j’étais déçu, mais je me suis rassuré lorsque j’ai entendu les légers pleurs de mon voisin photographe lorsqu’il s’est aperçu que, lui aussi avait les piles en « off ».
Sécurité oblige
Ce jour-là, jeudi 17 novembre, 15 heures après le lancement, une autre surprise est venue troubler les organisateurs qui nous ont amenés sur le site. L’emplacement No 3, le plus important au pied de la fusée, a dû être fermé à notre passage. Du coup, cela nous a obligés à revenir exprès le lendemain pour récupérer nos équipements. Mais, avant d’y aller, nous avons reçu un mot d’ordre de la NASA, nous interdisant, une fois sur place, de photographier le site (le No 3). On a donc scrupuleusement obéi et sommes allés, deux jours plus tard après le décollage, rechercher le reste de nos outils photographiques. On ne nous a pas précisé le motif réel de cette interdiction, mais il semblerait qu’il s’agissait d’un problème de sécurité à cause d’un échappement de gaz potentiel.
Donc pas de photos de ce genre sur ce blog. Néanmoins, en voici deux en provenance de la NASA qui avait ses appareils à côté des nôtres. Dans le fond, ce n’est pas tant de ne pas avoir réussi des images qui me déçoit, mais ce qui me réjouit, c’est d’avoir été là tout près… d’Artemis.
Nous avons reçu un mot d’ordre de la NASA, nous interdisant, une fois sur place, de photographier le site
Mes photos sur Flickr: https://www.flickr.com/photos/rolandkeller/albums/72177720303794712 https://www.flickr.com/photos/rolandkeller/albums/72177720303788886 https://www.flickr.com/photos/rolandkeller/albums/72177720299729409
Up Close, the Difficult Pics Capture of Artemis
Taking a picture of a rocket from equipment on the launch pad is one thing. Removing your cameras from the same place is another. Especially for the launch of a rocket, like Artemis. Report before and after the launch.
Usually, during other launches, we are used to put our lenses on tripods all around the spacecraft, in principle, at a precise place, often in front of the spacecraft. This pose is usually done about ten hours before takeoff, sometimes less. Then, we will recover our equipment only a few hours after the.
Flat Batteries
But this time, the matter took a completely different dimension. The stakes were so high, we were able to put our equipment down two days before launch, which created energy concerns. Would our batteries last that long? To prevent this problem, I charged the batteries in my Canon EOS 5D Mark III camera until the last moment. As for the sound sensor (Miops-Trigger), I did the same by installing a new battery. I had doubts and I was not the only one, which is why NASA gave the opportunity to those who wished to return to the launch pad. However, as I was part of the foreign photographers' contingent, I did not have the time to organize myself to get to the rendezvous in time, since I would have had to request a special escort to get me there. This meant that my American colleagues could get there at their leisure, as they could drive to the press site (opposite the VAB) in their own cars.
Getting Used to It
This arrangement for foreign journalists (even Canadians) is not an initiative of NASA itself, but of the American government. In the 15 years that we foreign journalists have been segregated; we have become accustomed to this arrangement. By that I mean that if I had had the same freedom as the American reporters, I would not have missed the foreigners' bus to take me to the press site, and then another bus to the launch pad.
Well, okay, with "ifs" and "but," you can't remake the world. From then on, I trusted to providence that the batteries of my camera would hold out. But they didn't! When I arrived at the shooting range a day later, my camera was... flat! That's it. I was disappointed, but I was reassured when I heard the slight cry of my photographer neighbor when he realized that he too had the batteries out.
Security Is a Must
So, Thursday, November 17, 15 hours after the launch, another surprise came to trouble the organizers who brought us to the site. Site No. 3, the most important one at the foot of the rocket, had to be closed to our passage. This meant that we had to come back on purpose the next day to get our equipment. But, before going there, we received an order from NASA, forbidding us, once there, to photograph the site (No. 3). So we scrupulously obeyed and went, two days later after the takeoff, to look for the rest of our photographic tools. We were not told the real reason for this ban, but it seems that it was a safety problem because of a potential gas exhaust.
So, no such pictures on this blog. Nevertheless, here are two from NASA who had their devices next to ours. In the end, it is not so much that I failed in taking pictures that disappoints me, but what makes me happy is to have been there very close... to Artemis.
Article by Dan Steiner, associate editor of the Journal du Jura, published on November 18, 2022, about me.
Captured by a Swissoland lens
Roland Keller was finally able to see Artemis take off from Florida this week.
A nice, long phew. For NASA, of course, which was finally able to find a suitable launch window for Artemis 1, the rocket of the new eponymous program. But also for Roland Keller, who also had to make several trips to Florida and Cape Canaveral. "It is a great relief, after successive postponements, to know that after 11 years of development, it is finally launched. Plus, it's gratifying, because this is my 40th on-site launch, 36 of which were accredited." As a correspondent in the Bernese Jura, especially for "La Semaine," the child from Pleigne does not hide his pride in being the only Swiss reporter on the shooting range. However, this has happened to him many times, since his very first space shuttle launch, STS1 in this case, on April 12, 1981. April 12, 1981 (see also Le JdJ of September 10).
Looking for a Sponsor
"I have covered seven such launches, including the Challenger explosion on January 28, 1986, Claude Nicollier's fourth launch to the Hubble telescope on December 20, 1999, and the last flight of the shuttle Atlantis on July 8, 2011," says the editor of the Swiss Engineering trade associations, "Swiss Technical Review. "If I count, that's 41 years. Phew, it's getting old!"
The Artemis program, planned to bring man back to the Moon, is, for this time, uninhabited. The mega-rocket has thus made it possible to launch the Orion spacecraft towards our natural satellite.
Roland Keller, on the other hand, is slowly coming back down to Earth. "Next year, I'm aiming for two important manned launches. First, the ULA/StarLiner, from Boeing, the competitor of SpaceX (editor's note: Elon Musk). This one should send two astronauts, including a woman, Suni Williams, whom I met recently at Cape Canaveral. Then the liftoff of Danish astronaut Andreas Mogensen, with SpaceX Crew-7."
And then, who knows, he smiles, maybe "his" space mission - terms used when someone is sent into space - will fall from the sky. "But only thanks to the donation of a generous potential sponsor, to eventually embark on Jeff Bezos's Blue Origin (450,000 fr.), Virgin Galactic (180,000) or SpaceX (25 million)...
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